Program „Twoje dane – Twoja sprawa” kierowany jest do tych, którzy uważają, że odpowiednia wiedza i kształtowanie nawyków w obszarze ochrony prywatności i danych osobowych umożliwi dzieciom i młodzieży odpowiedzialne i bezpieczne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
- W tym miejscu będziemy prezentowali informacje dotyczące realizacji Programu.
- Do kontynuacji w kolejnym roku szkolnym programu TDTS, oprócz przekonania jak ważna jest edukacja najmłodszych w tym zakresie, zachęciły nas również sukcesy w poprzednich latach.
- Rok szkolny 2018/2020. [link]
O innowacyjnym projekcie NASZE WYBORY można było przeczytać m.in. na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych [link]
Jestem przekonana, że przed nami jeszcze wiele ciekawych inicjatyw!
Koordynator programu
Anna Lewandowska
Rok szkolny 2019/2020
Zakończyliśmy realizację zaplanowanych zadań w ramach X edycji programu „Twoje dane – Twoja sprawa. Zgłosiliśmy swój udział w dwóch kategoriach:
➡️ Konkurs dla placówek na najciekawsze inicjatywy X edycji programu.
DZIĘKUJĘ wszystkim Rodzicom, Uczniom, Nauczycielom, którzy wspierali nasze działania! Szczególne podziękowania kieruję do Rodziców i Uczniów klasy 1a oraz 1b. Za montaż materiału przygotowanego przez naszych uczniów odpowiadał Pan Robert Trendak – serdecznie dziękuję!
➡️ Zgłosiliśmy dwie prace na konkurs dla uczniów. Dziękuję uczniom klasy 8b :). Tematem przewodnim była prywatność. Nie zatrzymaliśmy się, działamy najlepiej jak potrafimy. Tak trzymać!
Film 1
Film 2
Film uczennic klasy 8b, Weroniki i Wiktorii zdobył wyróżnienie w Konkursie ogólnopolskim dla uczniów szkół będących uczestnikami X edycji Programu edukacyjnego „Twoje dane – Twoja sprawa” ?
Marzec/kwiecień
- Konkurs ogólnopolski dla uczniów szkół będących uczestnikami X edycji Programu edukacyjnego „Twoje dane – Twoja sprawa”
Link do strony Organizatora [link]
W poszukiwaniu naszej prywatności… – Wszyscy mówią o ochronie danych osobowych w obliczu RODO, a tak trudno jest nam o nią zadbać. W ramach działań edukacyjnych i poszukiwaniu kreatywnych pomysłów na edukację w tym zakresie, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłasza konkurs dla uczniów.
Celem konkursu jest zachęcenie uczniów do głębszego zainteresowania się problematyką ochrony prywatności poprzez przygotowanie spotu filmowego (maks. 40 sekund) promującego tematykę ochrony danych osobowych wśród uczniów. Mamy nadzieję, że uczniowie dzięki udziale w konkursie będą jeszcze bardziej zmotywowani do samodzielnego poszukiwania informacji, utrwalania i propagowania wiedzy na temat bezpiecznych zachowań w obszarze ochrony swojej prywatności. - Wzorem roku ubiegłego postanowiliśmy przystąpić do konkursu skierowanego dla placówek, które są uczestnikami X edycji Programu „Twoje dane – Twoja sprawa”. Najważniejszą inicjatywą, którą zaplanowaliśmy w tym roku szkolnym była kontynuacją autorskiego projektu Udany Oficjalny Debiut Oryginalny. Tym razem projekt obejmował przeprowadzenie konkursu o zasięgu wojewódzkim. W związku z zaistniałą sytuacją postanowiliśmy zawiesić konkurs. Co nie znaczy, że poddajemy się i rezygnujemy z dalszych działań!
Zwracamy się z gorącą prośbą do naszych najmłodszych uczniów oraz ich rodzeństwa i rodziców i prosimy o włączenie się do projektu Udany Oficjalny Debiut Oryginalny – JUNIOR, którego efektem końcowym ma być poradnik filmowy dla dorosłych przygotowany przez naszych najmłodszych.
Zadaniem uczniów klas 0 – III będzie przygotowanie krótkich – kilkanaście, kilkadziesiąt sekund – porad dla dorosłych. Temat powinien obejmować porady promujące właściwe zachowania: jak dbać o dane osobowe, jak je chronić, jak chronić swoją prywatność. Dzieci – jako specjaliści zwrócą uwagę na najważniejsze błędy popełniane przez dorosłych, a tym samym staną się autorytetami w tej dziedzinie dla niejednej osoby :).
Każde dziecko może podać przykład tylko jednego złego zachowania, np. wyrzucanie faktur z naszymi danymi, pudełek z naklejonymi adresami, komputer oklejony karteczkami z hasłami, portfel z numerem/numerami PIN zapisanymi przy karcie kredytowej, bezmyślne klikanie w linki/łańcuszki, które prowadzą na strony wyłudzające nasze dane, beztroskie publikowanie sytuacji z życia prywatnego, niezasłanianie wpisywania numeru PIN podczas korzystania z bankomatu, niezabezpieczania telefonu (jakie informacje o nas przechowuje nasz telefonie?), odchodzenie od laptopa bez wcześniejszego wylogowania się i wiele, wiele innych.
Tak stworzone, krótkie sceny uczniów jednej klasy, poziomu klas (w zależności od liczby przygotowanych porad) zostaną połączone w całość. Następnie opublikujemy gotowe materiały na naszym kanale You Tube.
Do przygotowania takich scenek wystarczy smartfon/tablet/aparat i odrobina zdolności reżyserskich rodziców, rodzeństwa, bo w zdolności aktorskie najmłodszych nie wątpimy! Informację o chęci włączenia się do wspólnego wyzwania przekazujemy wychowawcy lub koordynatorowi drogą elektroniczną:
alewandowska@spnr360.onmicrosoft.com
Gotowy materiał można przesyłać korzystając z Wetransfer.com.
Luty
- Promujemy konkursy filmowe związane z ochroną danych osobowych oraz ochroną prywatności:
Styczeń
- Konkurs [klik]
- Tablica na naszym korytarzu jest już przygotowana na DODO 🙂
- Wizyta w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych oraz udział w obchodach XIV Dnia Ochrony Danych Osobowych z naszym udziałem. Zapraszamy do galerii z tego wydarzenia oraz relacji przygotowanych przez uczennice z klasy 5b: Dominikę Chomiuk i Alę Targosz [link]
Zdjęcie pochodzi ze strony: https://uodo.gov.pl/pl/434/1327 - O wizerunku… tym razem bez retuszu – debata.
4. Edytor tekstu: Uczniowie klas V w ramach lekcji informatyki uczą się tworzenia tabel, a ich ciekawym przykładem mogą być krzyżówki. Na lekcjach poznajemy wiele haseł, które wiążą się z internetem, danymi osobowymi, prywatnością itd. Następnie wykorzystujemy je w naszych krzyżówkach.
5. Grafika komputerowa: Uczniowie klas VI i VII zgłębiają tajniki grafiki komputerowej. Ich zadaniem jest przygotowanie fotomontażu związanego oczywiście z… DODO :).
6. Ciasteczkowe przerwy śniadaniowe – czyli wszystko o ciasteczkach… tych internetowych 🙂 [link]
7. Ile danych osobowych i ile informacji o nas samych pozostawiamy w internecie zależy od nas. I nigdy nie mamy pewności jak te informacje zostaną wykorzystane przez inne osoby… Uczniowie klasy VII zapoznali się z pewnym eksperymentem Amazing mind reader reveals his 'gift’ oraz z historią pewnej wywiadówki :). Bądźmy czujni.
8. „Na zawsze” – uczniowie klasy VIII poznali historię Julki. Internet pamięta…
Październik
- Prowadzimy szkolenie dla koordynatorów Programu TDTS. Tym razem szkolenie odbywa się w Senacie RP [link]
- Na tablicy informacyjnej znalazły się dwa plakaty: informacja o przystąpieniu do Programu „Twoje dane-Twoja sprawa” oraz praca przygotowana przez Julię Wolak, jeszcze w ubiegłym roku szkolnym 🙂
3. Trzęsienie danych – czyli klasa 5d gra w dane [link]
Rok szkolny 2018/2019
Archiwum zrealizowanych działań [link]
oraz materiał filmowy podsumowujący realizację innowacyjnego projektu
NASZE WYBORY